Τι είναι η ενδομητρίωση

Η ενδομητρίωση λαμβάνει το όνομα της από το ενδομήτριο, δηλαδή τη λεπτή εσωτερική επένδυση της μήτρας. Στις γυναίκες με ενδομητρίωση, ιστός, που μοιάζει και συμπεριφέρεται όπως το ενδομήτριο, αναπτύσσεται σε περιοχές εκτός της μήτρας. Τις περισσότερες φορές, η ενδομητρίωση εμφανίζεται: πάνω ή εντός των ωοθηκών (ενδομητρίωμα), πίσω από τη μήτρα, στους στρογγυλούς συνδέσμους της μήτρας (σύνδεσμοι που διατηρούν τη μήτρα στη θέση της), στο περιτόναιο, ενώ σπάνια, μπορεί να αναπτυχθεί και σε περιοχές πολύ μακριά από τη μήτρα. Αυτός ο έκτοπος ιστός δημιουργεί φλεγμονή, πόνο, υπογονιμότητα και βαριές εμμηνορυσίες.

Επειδή υπάρχουν αρκετοί μύθοι (παραπληροφόρηση) γύρω από αυτή την κατάσταση, σας παραθέτουμε 19 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε:

1. Η εγκυμοσύνη δεν αποτελεί θεραπεία για την ενδομητρίωση. Η εγκυμοσύνη μπορεί να προσφέρει προσωρινή ανακούφιση από τα συμπτώματα, αλλά δεν θεραπεύει την πάθηση. Αγνοήστε λοιπόν τους ανθρώπους που σας λένε κάτι διαφορετικό.
  2. Δεν την έχετε επειδή αποφασίσατε να μην τεκνοποιήσετε στις αρχές της δεκαετίας των 20. Η καθυστέρηση της εγκυμοσύνης δεν αποτελεί αιτία της ενδομητρίωσης.
  3. Η υστερεκτομή δεν αποτελεί οριστική θεραπεία για την ενδομητρίωση. Γι’ αυτό ζητήστε μια δεύτερη γνώμη αν κάποιος σας πει κάτι τέτοιο.
  4. Αυτό που ισχύει είναι ότι η ενδομητρίωση είναι μια κατάσταση κατά την οποία ιστός παρόμοιος με το βλεννογόνο της μήτρας (το ενδομήτριο) βρίσκεται εκτός της μήτρας, συνηθέστερα στην πυελική κοιλότητα.
  5. Η ενδομητρίωση είναι δύσκολο να διαγνωστεί. Ο μόνος οριστικός τρόπος για να το μάθουμε είναι μέσω λαπαροσκόπησης από εξειδικευμένο ειδικό που ξέρει τι να ψάξει. Επειδή είναι δύσκολο να διαγνωστεί, αλλά και λόγω της γενικής έλλειψης γνώσεων, υπάρχει συχνά μεγάλη καθυστέρηση μεταξύ της επίσκεψης μιας γυναίκας σε γιατρό για τα συμπτώματά της και της διάγνωσης – οκτώμισι χρόνια είναι ο μέσος όρος, αλλά μπορεί να χρειαστούν έως και 12 χρόνια. Μη χάνετε το χρόνο σας με γιατρούς που δεν γνωρίζουν για την ενδομητρίωση, βρείτε έναν ειδικό τώρα!
  6. Η ενδομητρίωση δεν αφορά μόνο τις επώδυνες περιόδους και την υπογονιμότητα. Άλλα συμπτώματα είναι η επώδυνη ωορρηξία, ο πόνος κατά τη διάρκεια ή μετά το σεξ, η μη φυσιολογική αιμορραγία, ο χρόνιος πυελικός πόνος και η κόπωση.
  7. Το να έχετε ενδομητρίωση δεν σημαίνει ότι είστε υπογόνιμη. Μεταξύ 30% και 40% των γυναικών με ενδομητρίωση μπορεί να μην είναι σε θέση να αποκτήσουν παιδιά, αλλά πολλές γυναίκες με ενδομητρίωση μένουν έγκυες με φυσικό τρόπο ή με αναπαραγωγική βοήθεια.
  8. Δεν υπάρχει θεραπεία για την ενδομητρίωση. Δεν πρόκειται για μια σπάνια ασθένεια. Προσβάλλει το 10% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας. Αυτό σημαίνει 176 εκατομμύρια γυναίκες παγκοσμίως.
  9. Κανείς δεν γνωρίζει τι προκαλεί την ενδομητρίωση, αλλά είναι πιθανό η κληρονομικότητα να παίζει ρόλο. Αν η μητέρα ή η αδελφή σας έχει ενδομητρίωση, υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να την έχετε και εσείς.
  10. Η ενδομητρίωση επηρεάζει το ανοσοποιητικό σύστημα, αλλά δεν είναι αυτοάνοσο νόσημα.
  11. Η σοβαρότητα της ενδομητρίωσης δεν συσχετίζεται απαραίτητα με το μέγεθος του πόνου ή άλλων συμπτωμάτων που έχει μια γυναίκα.
  12. Η ενδομητρίωση επηρεάζει κάθε γυναίκα με διαφορετικό τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει μία θεραπεία που θα λειτουργήσει για όλες. Θα πρέπει να συζητήσετε με το γιατρό σας όλο το φάσμα των συμπτωμάτων και των θεραπευτικών επιλογών σας. Εάν δεν σας δίνονται σαφείς επιλογές που να εξηγούν πώς η προσφερόμενη θεραπεία θα αντιμετωπίσει τα συμπτώματά σας, αναζητήστε άλλον γιατρό.
  13. Υπάρχουν τρεις κύριες θεραπείες για την ενδομητρίωση: Παυσίπονα, ορμονική θεραπεία, ορμονικά αντισυλληπτικά και χειρουργική αντιμετώπιση. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σχετικά με αυτές εδώ Ενδομητρίωση
  14. Δεν είναι όλες οι χειρουργικές επεμβάσεις για την ενδομητρίωση ίδιες. Αν κάνετε χειρουργική επέμβαση, η λαπαροσκοπική εκτομή είναι η καλύτερη θεραπεία. Θα πρέπει όμως να πραγματοποιείται μόνο από χειρουργούς με εμπειρία στην τεχνική αυτή και με καλή γνώση της νόσου.
  15. Εάν θέλετε να αποκτήσετε παιδιά στο μέλλον, συζητάτε πάντα με το γυναικολόγο σας για τη γονιμότητα πριν από τη χειρουργική επέμβαση. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η χειρουργική επέμβαση μπορεί να βοηθήσει τις γυναίκες με ενδομητρίωση να μείνουν έγκυες με φυσικό τρόπο. Αλλά να είστε προειδοποιημένοι: η χειρουργική επέμβαση στις ωοθήκες σας μπορεί επίσης να επηρεάσει τη λειτουργία τους, γεγονός που μπορεί να καταστήσει δυσκολότερη την εγκυμοσύνη.
  16. Η ενδομητρίωση χρειάζεται οιστρογόνα για να αναπτυχθεί. Επομένως, για τη θεραπεία της χρησιμοποιούνται συνήθως ορμονικές θεραπείες που επιβραδύνουν ή σταματούν την παραγωγή οιστρογόνων.
  17. Ο πόνος μπορεί να γίνει μέρος της καθημερινής ζωής των γυναικών με ενδομητρίωση. Αλλά η πολύ συχνή λήψη αναλγητικών χωρίς συνταγή ή με συνταγή μπορεί στην πραγματικότητα να επιδεινώσει τον πόνο σας μακροπρόθεσμα. Εάν ο χρόνιος πόνος είναι μέρος της ζωής σας, θα πρέπει να συζητήσετε τις επιλογές με τον ιατρό σας.
  18. Ο καναπές δεν είναι φίλος σας. Η άσκηση είναι συχνά δύσκολη για τα άτομα που υποφέρουν από χρόνιο πόνο, αλλά η ενδομητρίωση χειροτερεύει όταν δεν κινείστε. Δεν χρειάζεται να πάτε στο γυμναστήριο ή να τρέξετε μαραθώνιο- το περπάτημα ή το κολύμπι μπορεί να είναι αρκετό.
  19. Αν έχετε χρόνιο πυελικό πόνο, οι ασκήσεις, όπως το Pilates, το planking ή η προσωπική προπόνηση, μπορεί να μην είναι κατάλληλες για εσάς. Αν μπορείτε, βρείτε έναν φυσιοθεραπευτή για να λάβετε συμβουλές.

Γιατί να μας επιλέξετε

Η σχέση που χτίζουμε με κάθε Γυναίκα βασίζεται στη Διακριτικότητα, Εμπιστοσύνη και Ευαισθησία. Η κλινική μας κατανοητή επιστημονική ενημέρωση εξασφαλίζει στη Σύγχρονη Γυναίκα ψυχική και σωματική υγεία μέσω της δυνατότητας των επιλογών στο τομέα υγείας που της παρέχονται.

Στο επίκεντρο της επίσκεψης της γυναίκας στο ιατρείο μας είναι η παροχή εξατομικευμένης διάγνωσης με διαγνωστικό εξοπλισμό σύγχρονης τεχνολογίας τελευταίας γενιάς και ολοκληρωμένης λύσης στο πρόβλημα γυναικολογικής υγείας που την απασχολεί. Ενημερώνεται αναλυτικά για τις επιλογές που είναι διαθέσιμες όσον αφορά το προσωπικό της πρόβλημα υγείας και μαζί επιλέγουμε την καταλληλότερη.

Ενημερώσου, επέλεξε και προστάτεψε ό,τι πολυτιμότερο έχεις: το σώμα σου και την υγεία σου!

Στο Εξειδικευμένο Κέντρο μας ΓΥΝΑΙΚΑ+ παρέχουμε εξατομικευμένες υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας για τη σύγχρονη Γυναίκα σε κάθε στάδιο της Ζωής της.