Κορωνοϊός: Πόσο διαρκούν τα αντισώματα σε ασυμπτωματικούς ασθενείς;

Κορωνοϊός, καλοκαίρι, διακοπές, συνδυάζονται;  Από την έναρξη της πανδημίας του νέου κορωνοϊού, ένα από τα θέματα που απασχολεί τους επιστήμονες είναι, κατά πόσο ο κάθε ασθενής που νοσεί με τον νέο κορωνοϊό αναπτύσσει αντισώματα και αν ναι για πόσο χρονικό διάστημα διατηρούνται. Ιδιαίτερα τώρα που πολλές χώρες έχουν χαλαρώσει τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης. Νέα έρευνα για τα αντισώματα στους ασυμπτωματικούς ασθενείς, έδειξε ότι τα αντισώματα που αναπτύσσουν μειώνονται γρήγορα με την πάροδο του χρόνου.

Κορωνοϊός: Η Έρευνα

Η νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Επιστημονικό περιοδικό Nature Medice, αποτελεί την πρώτη μελέτη που αφορά την διάρκεια των αντισωμάτων σε ασυμπτωματικούς ασθενείς.  Οι ερευνητές αξιολόγησαν 37 ασυμπτωματικά άτομα από την περιοχή Wanzhou District of Southwest China, που είχαν διαγνωστεί με την μέθοδο RT-PCR και είχε επιβεβαιωθεί ότι νόσησαν από τον COVID-19, αλλά δεν εμφάνισαν τα σχετικά κλινικά συμπτώματα. Στην έρευνα συμμετείχαν και 37 ασθενείς που νόσησαν με τον COVID-19 και τα επίπεδα των αντισωμάτων τους συγκρίθηκαν με αυτά των ασυμπτωματικών ασθενών.

Τι είναι η μακροχρόνια ανοσία;

Τα αντισώματα είναι η άμυνα που δημιουργεί ο οργανισμός μας μέσω του ανοσοποιητικού συστήματος μας, έτσι ώστε να γνωρίζει πως να αντιμετωπίσει τον ιό εάν μας ξαναπροσβάλει. Είναι πρωτεΐνες που παράγονται από ένα τύπο ανοσοποιητικών κυττάρων που ονομάζονται B-cells. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι αντισωμάτων:

• “IgM” είναι ο πρώτος τύπος αντισώματος και η ύπαρξη του υποδεικνύει λοίμωξη. Μόλις η λοίμωξη περάσει, τα αντισώματα IgM μειώνονται και τελικά εξαφανίζονται.
  • “IgG” είναι τα αντισώματα που αναπτύσσονται μόλις εξαφανιστούν τα IgM αντισώματα και παραμένουν στο αίμα για μήνες. Η παρουσία των IgG αντισωμάτων επιβεβαιώνει την προηγούμενη λοίμωξη και παρούσα ανοσία.

Τα B-cells ωριμάζουν και δημιουργούν τα κύτταρα πλάσματος τα οποία βρίσκονται στο νωτιαίο μυελό και παράγουν αντισώματα ενάντια σε λοιμώξεις που περάσαμε. Τα πλασματικά αυτά κύτταρα παραμένουν στον οργανισμό μας παρέχοντας ανοσία για πολλά χρόνια.

Κορωνοϊός: Τεστ Αντισωμάτων Κορωνoϊού COVID-19

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για την διάγνωση του νέου κορωνοϊου. Ένας τρόπος είναι με την μέθοδο PCR η οποία επιβεβαιώνει την ύπαρξη ή μη του κορωνοϊού κατευθείαν από από το γενετικό υλικό του. Άλλες μέθοδοι στοχεύουν να εντοπίσουν τα αντισώματα. Συνεπώς ένα θετικό τεστ αντισωμάτων IgM σημαίνει ότι το άτομο νοσεί από τον κορωνοϊό, ενώ ένα θετικό τεστ αντισωμάτων IgG ότι το άτομο βρίσκεται στην ανάρρωση και αναπτύσσει ανοσία.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι, τα αντισώματα κατά του νέου κορωνοϊού έχουν διάρκεια δύο με τρείς μήνες, ιδιαίτερα σε ανθρώπους που δεν γνώριζαν ότι νόσησαν με τον νέο κορωναϊό, καθώς δεν εμφάνισαν κανένα σύμπτωμα. Το συμπέρασμα αυτό της έρευνας δεν σημαίνει ότι τα άτομα αυτά θα νοσήσουν οπωσδήποτε ξανά με τον COVID-19, καθώς και ένας μικρός αριθμός δυνατών αντισωμάτων ενδέχεται να είναι ικανός να προσφέρουν προστασία.

Πιστοποιητικά ανοσίας

Όμως οι ειδικοί εθιστούν την προσοχή στην ιδέα των “Πιστοποιητικών ανοσίας” καθώς όπως φαίνεται η ανοσία δεν υπάρχει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι σε ποσοστό παραπάνω του 90% και οι δύο ομάδες παρουσίασαν μείωση στον αριθμό των αντισωμάτων τους με την πάροδο του χρόνου. Στους ασυμπτωματικούς ασθενείς ο αριθμός των αντισωμάτων μειωνόταν γρηγορότερα από τους ασθενείς που νόσησαν σοβαρότερα από τον COVID-19. Το 81% των ασυμπτωματικών ασθενών είχε μείωση σε σχέση με το 61% των συμπτωματικών ασθενών. Αν και το δείγμα της έρευνας είναι μικρό, ανάλογες έρευνες διενεργούνται και από άλλες χώρες και τα αποτελέσματα τους καταλήγουν στα ίδια συμπεράσματα.

Τα αντισώματα κατά του νέου κορωνοϊού έχουν μικρή διάρκεια και συνεπώς υπάρχει πάντα η πιθανότητα να νοσήσεις εκ νέου