Τι είναι η Προεκλαμψία Κύησης

Η προεκλαμψία κύησης, γνωστή και με τον όρο «υπερτασική νόσος της κύησης», αποτελεί την κατάσταση που αυξάνεται η αρτηριακή πίεση της εγκύου. Ενδεχομένως, η προεκλαμψία να συνοδεύεται από πρωτεϊνουρία ή οίδημα, ή και τα δύο. Παρουσιάζεται σε εγκύους, συνήθως μετά την 20η εβδομάδα της κυήσεως, που δεν είχαν προβλήματα υπέρτασης.

Γενικά, η συγκεκριμένη πάθηση αποτελεί την συχνότερη επιπλοκή που παρουσιάζεται στη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Συχνά, αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου της κυήσεως. Επίσης, επηρεάζει περίπου 1 στις 20 εγκυμοσύνες, με ποσοστό που αγγίζει 3-5% όλων των κυήσεων.

Η προεκλαμψία διακρίνεται σε μέτρια και σοβαρή, αναλόγως με την βαρύτητα των συμπτωμάτων.

Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου για την προεκλαμψία κύησης;

Γενικά, η υπερτασική νόσος της κύησης εμφανίζεται στον γενικό πληθυσμό σε ποσοστό περίπου 6%. Οι προδιαθεσικοί παράγοντες που ενδέχεται να προκαλέσουν προεκλαμψία σε μια έγκυο είναι οι εξής:

• Σακχαρώδης διαβήτης.
  • Παθήσεις των νεφρών.
  • Υπέρταση.
  • Παχυσαρκία.
  • Πολύδυμη κύηση.
  • Προεκλαμψία στις πρωτοτόκες γυναίκες εμφανίζεται πιο συχνά από ότι σε πολύτοκες.
  • Γυναίκες που σε συγγενείς πρώτου βαθμού υπάρχει ιστορικό προεκλαμψίας.
  • Γυναίκες άνω των 40 ετών ή κάτω των 18 διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για εκδήλωση της νόσου.

Επιπρόσθετα, ανάμεσα στους παράγοντες κινδύνου είναι και οι εξής περιπτώσεις:

• Μεγαλύτερη ποσότητα αμνιακού υγρού σε σχέση με τη φυσιολογική.
  • Η τροφοβλαστική νόσος.
  • Κύηση εμβρύου με σύνδρομο Down.
  • Κάπνισμα.
  • Μεγάλο χρονικό διάστημα από την προηγούμενη κύηση (περισσότερα από 10 χρόνια).

Ποια είναι τα συμπτώματα που προϊδεάζουν την ασθενή για την εμφάνιση της προεκλαμψίας κύησης;

Τα βασικότερα συμπτώματα της προεκλαμψίας είναι τα εξής:

• Υψηλή αρτηριακή πίεση.
  • Λευκωματουρία.
  • Οίδημα.

Ωστόσο, είναι πιθανό η αρχή της προεκλαμψίας να είναι ασυμπτωματική. Φυσικά, υπάρχουν ορισμένα συμπτώματα που δεν πρέπει να παρερμηνευθούν, καθώς συχνά αποτελούν την αρχική εκδήλωση της νόσου. Τέτοια συμπτώματα είναι:

• Κεφαλαλγία.
  • Διαταραχές στην όραση.
  • Άλγος του επιγαστρίου.

Φυσικά, το κυριότερο κριτήριο για τη διάγνωση της προεκλαμψίας είναι η αυξημένη αρτηριακή πίεση. Έτσι, η έγκυος χρειάζεται να είναι σε επαφή με τον γιατρό της, προκειμένου να υπάρχει μια συνολική εικόνα σχετικά με την αρτηριακή της πίεση.

Όσον αφορά την πρωτεϊνουρία, παρουσιάζεται μετά από την υπέρταση και συνήθως μετά από την ανάπτυξη οιδήματος. Σε αυτό το στάδιο, η νόσος έχει πια εγκατασταθεί. Ωστόσο, είναι πιθανό η έγκυος να πάσχει από προεκλαμψία χωρίς να υπάρχει πρωτεϊνουρία.

Επιπρόσθετα, η κεφαλαλγία αποτελεί ένα συχνό σύμπτωμα της νόσου στην βαριά της μορφή. Εξίσου σημαντικά συμπτώματα είναι ο πόνος στην άνω κοιλία και ο πόνος κάτω από τα πλευρά στη δεξιά πλευρά.

Φυσικά, κάθε γυναίκα που είναι έγκυος είναι απαραίτητο να εξετάζεται τουλάχιστον μια φορά τον μήνα μετά την 32η εβδομάδα της κύησης, κάνοντας έλεγχο του σωματικού βάρους και της αρτηριακής πίεσης, σε συνδυασμό με τον απαραίτητο εργαστηριακό έλεγχο.

Πόσο πιθανό είναι να αποκτήσει προβλήματα το έμβρυο εξαιτίας της προεκλαμψίας κύησης;

Πιθανότατα, η αυξημένη αρτηριακή πίεση να προκαλέσει μια σειρά από προβλήματα στην μητέρα και το έμβρυο. Τέτοια προβλήματα ενδέχεται να είναι:

• Αυξημένη πιθανότητα για πρόωρο τοκετό.
  • Η υψηλή αρτηριακή πίεση δυσχεραίνει τη σωστή λειτουργία του πλακούντα, όσον αφορά την παροχή του οξυγόνου και των θρεπτικών συστατικών προς το έμβρυο. Ως αποτέλεσμα, υπάρχει κακή ανάπτυξη του εμβρύου.
  • Αποκόλληση του πλακούντα ή μερική αποκόλληση του πλακούντα.

Ποια είναι η οριστική θεραπεία της προεκλαμψίας κύησης;

Είναι βασικό να τονιστεί ότι η οριστική θεραπεία της προεκλαμψίας είναι μόνο ο τοκετός. Ωστόσο, μέχρι να γεννήσει η γυναίκα, είναι απαραίτητο να επιλεχθεί η καταλληλότερη θεραπεία. Στόχος είναι να αποφευχθούν οι επιπλοκές και να μην εξελιχθεί η συγκεκριμένη πάθηση σε μια σοβαρή κατάσταση για την υγεία.

Υπάρχουν ορισμένα φάρμακα που βοηθούν στη θεραπεία της προεκλαμψίας, όπως είναι τα αντι-υπερτασικά και τα κορτικοστεροδειδή. Φυσικά, σε σοβαρές περιπτώσεις, είναι πιθανό να χρειαστεί νοσηλεία.

Επιπρόσθετα, εάν η γυναίκα απέχει πολύ από τον τοκετό της και τα συμπτώματα είναι ήπια, τότε ενδέχεται να χρειάζεται ξεκούραση, παραμένοντας στο κρεβάτι. Γενικά, η ανάπαυση συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, κάτι που αυξάνει τη ροή του αίματος προς τον πλακούντα. Ως αποτέλεσμα, υπάρχει όφελος για το έμβρυο.

Σε κάθε περίπτωση, ο περιορισμός της σωματικής δραστηριότητας είναι υψίστης σημασίας στην περίπτωση της προεκλαμψίας. Οι τακτικές εξετάσεις αρτηριακής πίεσης και ούρων και η στενή παρακολούθηση του μωρού είναι απαραίτητες.

Με τη γέννηση του μωρού, θα πρέπει να υποχωρήσουν και τα συμπτώματα της προεκλαμψίας. Σύμφωνα με το Αμερικάνικο Κολέγιο Μαιευτήρων και Γυναικολόγων, στις περισσότερες περιπτώσεις οι γυναίκες έχουν φυσιολογικές μετρήσεις της αρτηριακής πίεσης 48 ώρες μετά τον τοκετό.

Ωστόσο, ενδέχεται η αρτηριακή πίεση αυξηθεί ξανά μερικές ημέρες μετά τον τοκετό σε ορισμένες περιπτώσεις. Επομένως, είναι απαραίτητη η στενή παρακολούθηση από τον Γυναικολόγο, Λαπαροσκόπο και Χειρουργό Μαιευτήρα Dr. Μανώλη Δουλγεράκη και οι τακτικοί έλεγχοι της αρτηριακής πίεσης μετά τον τοκετό.

Στο επίκεντρο της επίσκεψης της γυναίκας στο Γυναικολογικό Μαιευτικό Κέντρο Gynaika Plus είναι η παροχή εξατομικευμένης διάγνωσης με διαγνωστικό εξοπλισμό σύγχρονης τεχνολογίας τελευταίας γενιάς και ολοκληρωμένης λύσης στο πρόβλημα γυναικολογικής υγείας που την απασχολεί. Ενημερώνεται αναλυτικά για τις επιλογές που είναι διαθέσιμες όσον αφορά το προσωπικό της πρόβλημα υγείας και μαζί επιλέγουμε την καταλληλότερη αγωγή για εκείνη βάση των δικών της προσωπικών αναγκών στη καθημερινότητα της.